Čím začať u ladenia motora.
1. Vzduchový filter
Nahraďte vložku filtra športovou alebo vymeňte celú krabicu filtra za hríb. Rozdiel medzi hríbom a vložkou je minimálny čo sa týka zvýšenia výkonu (cca 2-4k), ale zato hluk narastie pri hríbe oveľa viac ako pri vložke. Vložku stačí kúpiť takú aby rozmerovo sadla namiesto pôvodnej. Hríb sa inštaluje priamo na sacie potrubie (po demontovaní celej krabice) a utiahne sa eska-páskou, alebo je nutné kúpiť resp. dorobiť prírubu medzi klapku filtra a hríb. Treba sa informovať u predajcu či existuje celý kit, alebo kúpiť len hríb a dorobiť si u šikovného zvárača prírubu. Keď sa už dohaduje so zváračom, dajte si rovno spravit vyberateľnú tepelnú izoláciu, ktorá zamedzí nasávaniu až 80°C vzduchu od motora. Výsledok bude výrazne lepší a na zimu sa to dá odstániť. U hríbu je dobré pridať prívod studeného vzduchu pomocou hliníkovej naťahovateľnej trubky (harmonika). Najnovšie kity od K&N už majú tepelnú izoláciu.
Výsledok: cca +2 až 4 kone, športový zvuk (hlavne hríb)
2. Výfuk
Ak chcete dosiahnuť "len" športový zvuk, stačí keď zameníte sériový posledný tlmič výfuku za športový. Tento tlmič zoženiete v autorizovaných predajniach vašej značky auta, alebo u firiem zaoberajúcich sa predajom tuningových doplnkov. Existujú už aj u nás priamy výrobcovia výfukov, ktorí sú lacnejší ako značkoví výrobcovia a vyrobia vám výfuk presne podľa vašich predstáv. Ak vám ide hlavne o zvýšenie výkonu musíte sa postarať o väčšiu prestavbu celého výfukového systému. Treba nahradiť katalizátor, ktorý veľmi brzdí plyny odchádzajúce z motora športovým katalizátorom. Vzhľadom na jeho vysokú cenu sa to u nás rieši dosť neekologickým spôsobom a to jeho odmontovaním a nahradením obyčajnou trubkou. POZOR, ak len "vymlátite" obsah katalizátora, vzniknú turbulencie a výkon može byť dokonca aj nižší, než pred úpravou. Táto úprava môže pridať až +10% výkonu. Samozrejme musí sa nahradiť aj stredný a posledný tlmič prechodovými rezonátormi (športové tlmiče). Aby ste dosiahli naozaj kvalitné zvýšenie výkonu je nutné vymeniť aj zberné potrubie výfuku priamo od hlavy motora. Je to asi najdrahšia časť športového (závodného) výfuku, ale spolu so športovým katalizátorom aj najúčinnejšia. Ceny zberných potrubí sa pohybujú od 850DM vyššie. Keďže drvivá väčšina jazdí na 4 vlacoch, načrime trošku viac do problematiky: Ladené potrubie znamená, že sa snažíme zlúčiť vrcholy impluzov pri vyfúknutí a využiť ich energiu. Klasické potrubie je naladené tak, aby vrcholy pokryli cely rozsah otáčok. V praxi sa používajú dva systémy, určené spájaním jednotlivých vetví do seba. 4-2-1 je kompromis pre väčšinu tunerov, pretože sa zvýši celé horné pásmo otáčok, zároveň s točivým momentom. 4-1 je systém určený pre maximálne využitie energie. To ale znamená, že motor bude optimálne pracovať len vo veľmi úzkom rozsahu otáčok. Prakticky povedané, pri turbe môže 4-2-1 pridať 20Hp a 20Nm s citeľným nárastom od stredných otáčok, kým 4-1 pridá 40Hp, no len od 5000 otáčok s miernym prepadom v strednom pásme. Na dosiahnutie maximálneho efektu sa zberné potrubie poťahuje NEHORĽAVÝM materiálom napr. Nomex, ktorý ho tepelne izoluje a ešte viac zrýchli prúdenie plynov, čo vedie k lepšiemu nástupu do otáčok.
Výsledok: +3 až 15 koní, športový zvuk
3. Chiptuning (pre motory s riadiacou jednotkou)
Riadiaca jednotka (RJ) dostáva veľa informácií z čidiel v motore. Prietok vzduchu, teplota motora, údaj z lambdasondy, poloha vačkovej hriadele atď., atď. Spracováva ich a optimalizuje chod motora. Preprogramovaním hlavného chipu v RJ môžete dosiahnuť zvýšenie výkonu. U atmosferických motorov (bez turba) týmto získate zvýšenie cca +8% výkonu. Upravené chipy taktiež posúvajú hranicu maximálnych otáčok motora. Veľkú úlohu zohráva samotný objem motora. Čím väčší je objem, tým viac bude citeľná zmena jeho chodu, výkonu a krútiaceho momentu. Chipy zvyšujú krútiaci moment cca o 10%. Preprogramovaním RJ u preplňovaných motorov (turbo) sú tieto hodnoty väčšie. Dá sa dosiahnuť zvýšenie výkonu až o 50 koní! Ale to sú už extrémy. Firmy zaoberajúce sa chiptuningom ponúkajú zvýšenia od 25 do 35 koní, vzhľadom k zachovaniu životnosti motorových súčastí - hlavne turba. Pri extrémnom zvýšení plniaceho tlaku a nenastavenia množstva benzínu by mohlo prísť dokonca k zhoreniu piestov či ventilov! Základom úprav pri benzínových turbínach je namontovaný tlakomer a ukazovateľ bohatosti zmesy. Ide o primitívny obvod, ktorý je napojený na lambda sondu a podľa hodnoty napätia ukazuje, či je všetko v poriadku. Klasickým produktom je Lambda Link za bratských 100libier + poštovné. Spojením zdravého rozumu a spomenutých zariadení sa pomocou manuálneho nastavenia tlaku /ventilom/ dá zvýšiť výkon bez rizika poškodenia motora. Dá sa vymeniť aj celá RJ za závodnú elektroniku a rozdiel vo výkone je potom oveľa väčší. Ceny chiptuningu sa pohybujú od 10.000,-Sk, kdežto závodná elektronika stojí nad 70.000,-Sk. O úpravách RJ na konkrétny typ auta sa informujte u firiem zaoberajúcich sa práve chiptuningom.
Výsledok: +4 až 12 koní (atmosferický), +25 až 50koní (turbo)
4. Sanie
Sanie je dodnes nedoriešeným problémom. Svet sa aspoň zhodol na tom, že pre nízke otáčky je vhodné dlhšie, kým pre vysoké je ideálne krátke. Moderné autá preto disponujú prepínaním medzi nimi a tak zásah do neho ruší všetky kompromisy. Ďalším problémom je otázka prúdenia vzduchu. Donedávna sa razila teória, že najideálnejším je plynulé. Všetci už aspoň počuli o leštení sacích kanálikov,... Skutočne to zaberá, príkladom je lodný zavodný motor, kde to robí 20 koní, lenže po závode sa musí sanie vyčistiť, inak je po paráde. V F1 pri experimentovní zistili, že idálne je vyleštené sanie, ale tesne pred zmiešaním zmesy by mal vzniknúť vír, aby sa lepšie premiešala a rozmiestnila v spaľovacom priestore. Zariadenie typu Ekotec sa opiera práve o tento poznatok.
Výsledok: do 20 koní
5. Kompresný pomer
Stupeň kompresie určuje koľkonásobne sa stlačí nasatý vzduch vo valci. U atmosferických motorov je to 9.0 - 10.5, u turbo motorov okolo 8.5 a u diesloch až okolo 22 (aby došlo k samovznieteniu). Zvýšením tohto pomeru môžete dosiahnuť vyšší krútiaci moment (viď. dieslové motory). Vzduch sa viac stlačí a nastane väčšia expanzia. V zásade platí, čím vyššia kompresia, tým väčší krútiaci moment ale motor nepôjde tak dobre do otáčok. A naopak, čím bude nižšia kompresia, motor pôjde ľahko do otáčok ale bez sily krútiaceho momentu. Hrať sa s kompresným pomerom odporúčame len tomu, kto už o motoroch niečo vie. Ak si necháte zobrať nejaké desatiny milimetra z hlavy valcov, zvýšite tým kompresiu. Na túto úpravu pozor! Ak znížite hlavu príliš veľa, môže dôjsť k stretu piestu s ventilmi alebo k jej oslabeniu a následnému skrúteniu pôsobením vysokých teplôt. Táto úprava motora má význam napríklad pri osadení ostrej vačkovej hriadele.
Výsledok: doplnok ladenia k ostatným úpravám