DomovDomov  FAQFAQ  HľadaťHľadať  RegistráciaRegistrácia  Zoznam užívateľovZoznam užívateľov  Užívateľské skupinyUžívateľské skupiny  PrihláseniePrihlásenie  

Share
 

 BOV ventil

Goto down 
AutorSpráva
JAJOSH

JAJOSH

Počet príspevkov : 266
Age : 45
Registration date : 18.01.2008

BOV ventil Empty
OdoslaťPredmet: BOV ventil   BOV ventil EmptySo január 19, 2008 1:24 pm

Znie to ako keby na vás vyštekol pes, či ako zázračné slovíčko. Čo sa však za týmto skrýva a za čo to vlastne platíme tak nehorázne sumy?

Na začiatku si dáme trochu z histórie. S nástupom benzínových motorov s turbom sa vytvorila verejná mienka, ktorá sa dala interpretovať takto: žravé a nespoľahlivé.
Nás zaujíma tá druhá vlastnosť. Veľkú časť vyriešil technologický pokrok, ale jeden problém pretrval: Čo s už stlačeným vzduchom v momente, keď sa uzavrie škrtiaca klapka? Odpoveď bola jednoduchá a geniálna: Vypustime ho...

Ako to teda funguje? Z anglického názvu Blow off valve je zrejmé, že ide o výpustný ventil . Prečo je potrebný som už naznačil, ale laikom to nič nepovie, tak to rozvediem. Pri turbomotore sa vzduch stláča v turbíne a stlačený v lepšom prípade ide cez medzichladič a v horšom bez prechodu ním do motora. Motor už vyzerá ako obyčajný atmosferák, čo do základného usporiadania. Sací trakt tvorí škrtiaca klapka a od nej sa rozvádza vzduch do jednotlivých valcov. Viac nás teraz zaujímať nemusí. Stačí vedieť, že množstvo vzduchu dodávané do motora sa riadi natáčaním klapky, čo robíme nohou na „plyne“.
Ak pridáme, klapka sa otvorí viac a začnú stúpať otáčky turbo začne dostávať energiu s výfukových plynov a generovať stlačený vzduch.
Ak ale ubereme, klapka sa uzatvorí a vzniká tlakový rozdiel medzi stranami klapky. Kým za ňou, v smere do motora okamžite vzniká podtlak, pretože motor má tendenciu pohltiť viac vzduchu, než má zrazu k dispozícii, tak na strane pred ňou ostáva nahromadený vzduch pod tlakom a ten je nezužitkovaný. Automaticky si začne hladať „únikovú cestu“. Pretože je to uzatvorený okruh a klapka je tvrdý oriešok, otočí sa a vyrazí tam, odkial prišiel a to v podobe veľmi nepríjemnej vlny, smerom k turbu. Táto vlna nielen spomalí lopatky turbíny, ale môže ju aj poškodiť, pretože vyprojektovať turbo, ktoré je na toto zaťaženie stavané je nepomerne drahšie, než vyriešiť to jednoduchšie. Bez ohľadu na preťažovanie v opačnom smere nám minimálne vlna zastaví turbínu a po opätovnom otvorení klapky chvíľu trvá, kým sa dostane do pracovných otáčok, čo sa prejavuje ako nepríjemná turbo diera, nazývaná aj Turbo-lag.
Konštruktéri však nelenili a vymysleli jednoduchý a účinný spôsob eliminácie tohto javu. Úplne primitívny ventil, ktorý sa volá aj pop off, push off a všelijak inak. Je to ventil, ktorý pri otvorení vypustí nahromadený vzduch mimo. Ako je na fotke vidieť, nie je to nič zložité a zázračné. Je to jeden piestik, ktorý sa pohybuje a podľa polohy buď prepustí vzduch do druhého otvoru, alebo je uzavretý. Z opačnej strany je podopretý pružinkou, zvyčajne s nastavitelným odporom (k tomu sa dostaneme) a z tejto strany je privádzaný aj vzduch z pozície za škrtiacou klapkou.
Funguje to tak, že ak je pred a za klapkou rovnaký tlak, na piestik tlačí pružinka a je uzavretý. Ak klapku uzavrieme, vznikne tlakový rozdiel a nahromadený tlak prekoná odpor pružinky a otvorí „únikový“ otvor. V momente, keď tlak klesne, pružinka piestik vráti späť. Pýtate sa, prečo tam potom je aj tá hadička, ktorá privádza vzduch spoza klapky? Lebo pomáha udržiavať vyrovnaný tlak pri otvorenej klapke a samotná pružinka by nemohla udržať taký rozdiel a súčasne aj dovoliť posunúť piestik, pri ubraní „plynu“. Podľa miesta, kam smeruje odvedený vzduch sa delia na spätné(recylkulačné), ventilujúce von (Vent To Atmosphere) a hybridné.
Prvé vracajú vduch smerom k MAF snímaču do sania, smerom k filtru, druhé za rôznych zvukových efektov vypúšťajú vzduch rovno von do okolia a tretie väčšinu ako prvý a menšiu časť pre potešenie ucha von.
Vidíte, že to nie je nič zložité.
Je tu ale niekoľko ale...
V prvom rade si treba uvedomiť, že výrobcovia bežne programujú riadiace jednotky tak, že na odpustený vzduch čakajú a pomáha im presne stanoviť, kedy znížiť dávkovanie paliva. Ak tam dáme VTA typ, táto informácia chýba a následkom toho motor reaguje až podľa nameraného vzduchu, alebo korekcie z lambdy. Toto je príčinou nárastu spotreby a ak vozidlo nemá katalyzátor, bohatá zmes sa vznieti vo výfuku a pridá sa aj plamienok z výfuku. Upozorňujem, že toto sa s ALS porovnávať nedá, je to len také spestrenie s malým baff. Srdce to poteší, ale nijaký iný zmysel to nemá.
Výmena pôvodného za spätne ventilujúci od iného výrobcu nemá zmyslel, ak sa nezmení jeho priemer, alebo ak fabrický nie je poškodený. Zvuková kulisa pri zachovaní pôvodného vzduchového filtra je nulová, počuť ho je len ak sa použije „hríb“ a aj to len v interiéri vozidla.
Tretí typ sa zlučuje všetky výhody, ale dá sa považovať za najneobvyklejšiu kombináciu, drvivá väčšina má záujem o VTA s čo najväčším hlukom. Pri slabšom tlaku sa piestik posunie len o toľko, že sa otvorí po otvor, ktorý vedie vzduch spať, ako fabrický a len pri väčšom je vytlačený po úroveň, kde je otvor smerom von.
Na čo si treba dávať pozor pri kúpe?
Prevedenie, teda presnosť je kľúčový faktor, pri výbere. Ak máte plastické časti, je pravdepodobnosť, že sa oderú a začnú prepúšťať. Prílišná presnosť ale môže byť aj na škodu, ako som sám zistil. Ak sa ventiluje aj von, dostáva sa tam špina z okolia a tá môže časom zablokovať piestik. Dobrý bov by mal tesniť, keď do neho fúknete, nesmiete cítiť prepúšťanie, no nemal by mať obtiažny chod. Nakoniec si treba uvedomiť, že nie zvuk je to podstatné, ale ako rýchlo eliminuje tlak a na to ma zásadný vplyv priemer piestika a priemer otvorov, kadial vzduch odchádza. Treba si pozrieť, či je vôbec možné aby sa piestik dostal do polohy, keď je výstupný otvor úplne odkrytý. Čudovali by ste sa, koľko ich to nedokáže. Toto samozrejme predpokladá povolenie pružiny na najmenší odpor, inak to nepretlačíte, len poškodíte. Pružina nesmie byť extrémne silná, čím je silnejšia, tým lepšie drží bov zavretý a tým je reakcia pomalšia.
Či má akustický člen a ako sa prejavuje, to je už individuálne, každému sa páči, čosi iné, pomerne bežné sú nátrubky s malou píšťalkou, cez ktoré vzduch uniká von a spôsobuje ten charakteristický zvuk z filmov.
Ako ho nastaviť, keď už je nainštalovaný? Pomocou nastavenia predpätia pružinky. Ak máme VTA typ a nie je to HKS, je vhodné skúšať to pri zahriatom motore a pomocou prstov na výstupnom otvore skúšať, či nesaje „falošný“ vzduch. Pri malom pridaní a ubraní plynu dochádza k prudkom poklese tlaku za klapkou a ak je pružinka príliš slabá, neudrží piestik na mieste a ten pootvorí výpustný otvor. Tým sa dostane neodmeraný a nefiltrovaný vzduch a toto spôsobuje zakolísanie otáčok motora pri voľnobehu. Pokiaľ viem, jediný VTA bov na trhu, ktorý má toto ošetrené je HKS, je sekvenčný a výrobca zaručuje, že ostáva zatvorený. Aby som nerobil jednostrannú reklamu, musím dodať, že cena tomu zodpovedá a patrí medzi najvyššie.
Návrat hore Goto down
Zobrazit informácie o autorovi
 
BOV ventil
Návrat hore 
Strana 1 z 1

Povolenie tohoto fóra:Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre.
TUNING CLUB DCA :: NAVODY A RADY :: MOTOR-
Prejdi na: